onsdag 19 december 2012

19 december - Vanskligt gullegull med "det vilda"

.
Dagligen, nästan, hamnar vi i vargdebatter och liknande teman på fiket om morgnarna, "gubbarna och jag". Det som skiljer mig från de flesta andra här i bygden, även om också jag är "gubbe", är nämligen att jag inte jagar, aldrig har jagat och heller aldrig kommer att jaga.
Det finns utan tvekan en skarp skiljelinje mellan stad och landsbygd om synen på djur och jakt, och vår nuvarande miljöminister, Center-kvinnan Lena Ek, representerar småbrukarna och jägarna i Sveriges land, de som bor nära den "vilda naturen", och som sådan förfäktar hon naturligtvis, säkerligen främst av strategiskt politiska överlevnadsskäl, en "vargfientlig" syn - annat vore politiskt självmord, sen må hon säga vad hon vill om behovet av genetisk förädling av vargstammen och liknande, för sånt snack tror jag inte ett ögonblick på.

Vad vi ändå är mycket överens om jägarna och jag är att den våldsamma polariseringen i synen på det vilda är av ondo; den polarisering som, när det gäller varg, sträcker sig från den alltigenom "grymme och blodtörstige" till det "snälla och gulliga kramdjuret".

Vilda djur är vilda djur och ingenting annat!


På Youtube cirkulerar nu en uppseendeväckande filmsnutt från Montreal i Kanada som säger sig visa en kungsörn som angriper och försöker bära iväg ett barn. Det är en till synes fasansväckande filmsekvens som, med största sannolikhet är en fejkad datormanipulation. För det första är det ingen kungsörn och vid närmare betraktande känns allt från filmteknik till proportioner alldeles helmysko. Läs gärna kommentarerna som nästan samtliga går på samma linje.

Senare tillägg (20 dec.).
Nu är det klart. Filmen är en bluff och ursprunget är att det handlar om resultatet från en kurs i animerad datorteknik på en skola i Montreal. Det hela är skickligt gjort och har ju verkligen gjort genomslag i nätvärlden :
"The “Golden Eagle Snatches Kid” video, uploaded to YouTube on the evening of December 18, was made by Normand Archambault, Loïc Mireault and Félix Marquis-Poulin, students at Centre NAD, in the production simulation workshop class of the Bachelors degree in 3D Animation and Digital Design.
The video shows a royal eagle snatching a young kid while he plays under the watch of his dad. The eagle then drops the kid a few feet away. Both the eagle and the kid were created in 3D animation and integrated in to the film afterwards."

http://blogue.centrenad.com/2012/12/19/centre-nad-reassures-montrealers-no-danger-of-being-snatched-by-a-royal-eagle/?lang=en

Förutom tidigare diskussionen om filmens trovärdighet har det förts en het debatt om den eventuella skada som filmen kan ha gjort i synen på rovdjur. Kanske har den fördjupat rovdjurshatet och rädslan för natur, ökat distansen mellan natur och människa, vilket i så fall vore djupt olyckligt.



En riktig kungsörns huvud - monterat exemplar. 
Idag diskuteras flitigt bland fågelskådare vad det egentligen är för art som figurerar i filmen. Troligen en som inte alls finns i Nordamerika och då tyder det hela på ej fejkad historia med tam örn av okänt ursprung samt en docka som byte.

Själv har jag gjort en annan koppling.
I somras var vi hela familjen med barn och barnbarn på besök i Kolmårdens djurpark. Detta var ganska nära den uppmärksammade händelsen då en varg dödat en skötare, och redan då eller egentligen långt innan dess var min egen ståndpunkt att det gullande som i åratal förekommit i djurparken mellan vargar och inbjudna turister inte var hälsosamt eller lyckligt. Allt handlade, vad jag förstår, endast om PR-poäng och massor av pengar!
Flera incidenter hade förekommit långt innan det tragiska dödsfallet hände men allt sådant stoppades efter hand under mattan.













Kungsörnens kraftiga fötter tränger lätt igenom kött och blod - monterat exemplar.

Efterklokheten är förstås stor, och den kan ju även jag anklagas för när jag nu skriver om det, och liksom självklar i det här specifika fallet, men jag anser att förklokheten fortfarande är satt på undantag också i Kolmårdens djurpark.
Detta konstaterande från min sida är väsentligt förstärkt av filmen ovan, om än denna antagligen är en bluff.

Det är nämligen så att vi som åskådare tog del i "friluftsteatern" med vilda rovfåglar i somras.
Det var fullsatt på läktaren och en clown och en konferencier höll spänningen och trycket uppe medan förväntningen byggdes upp.
Till min stora förvåning sades det högt och strängt ifrån att ingen i publiken fick resa sig upp under föreställningen eftersom rovfåglarna, av olika slag, skulle flyga tätt över huvudena och att detta kunde resultera i olyckor.
Mycket riktigt! Svischande tätt över publiken, varav många var barn, for caracaror och falkar omkring, ibland även från "fel håll".
Jag som tycker mig veta en del om rovfåglar, deras styrka och knivskarpa klor, var faktisk rädd och jag menar verkligen det. Publiken "ojade och suckade" av spännande lycka men jag såg faran för misshändelser och olyckor. Jag vet vad en rovfågelsklo kan göra med ett människoöga!


Kungsörnen skarpa och upp till 4,5 cm långa klor är allvarliga saker - monterat exemplar.

Nu hoppas jag att gullegullandet med det vilda äntligen stoppas innan det återigen resulterar i en katastrof. Det är dags för Kolmårdens djurpark och andra liknande inrättningar att framsynt tänka om innan nästa olycka sker. Om man nu överhuvudtaget ska ha kvar förställningar med vilda rovfåglar eller andra djur mitt ibland människor så måste skärpta regler och skyddsåtgärder införas omedelbart.
Farligast är antagligen de vilda djur som vi gjort mer eller mindre tama. De har tappat respekten för människan och begriper inte vad som är vad . Och den i många länder ännu utbredda så kallade "falkenerarsporten", som ju Kolmårdens Rovfågelcirkus egentligen är en gren av, menar jag verkligen är av ondo. Låt fåglarnar flyga fritt!

Låt filmen ovan och flera liknande i sammanhanget, som nästan alla handlar om s k "falkenerarfåglar", få bli tankeställare om varför jag rubricerar företeelsen som "Farligt gullegull med det vilda".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar