måndag 5 november 2012

5 oktober - Tåkern med jubileum

.
Jag har varit med länge nu vid Tåkern. Mina första steg där tog jag som tolvåring, avsläppt och ensam på Svanshals äng 1957. 
Jag var med och byggde ett fågeltorn, har ringmärkt tusentals fåglar och har idag min målarstuga alldeles vid stranden. Man kan bestämt säga att: "Jag är ett med Tåkern".



Stolpar och skyltar som sattes upp vid Tåkerns naturreservats bildande har nu, efter snart trettio år, fått betydande patina. (Precis som jag själv).

Tåkerns Naturreservat har också några år på nacken numera. 1975 bildades reservatet efter hårda förhandlingar.

I år firar Tåkernfonden 25-årsjubileum. Den kom till 1987.
Jag har haft äran att vara med i firandet på plats vid Tåkern och hos landshövding Elisabeth Nilsson på Linköpings slott så sent som i veckan, eftersom jag har gjort de två konstverk som delas ut till sponsorerna, ibland ur konungens hand samt att jag har gjort mängder av informationsmaterial till själva naturreservatet Tåkern.



Tåkernfondens ordförande, landshövdingen i Östergötland, Elisabeth Nilsson.

Fonden var en skapelse i tiden, då när statens resurser till naturreservat och skötsel av desamma började begränsas samtidigt som åtaganden och behov ständigt ökade.
Vad Tåkernfonden beträffar kom den till efter en idé från min gamle tåkernvän Christer Elderud i samarbete med den då nytillträdde och naturintresserade landshövdingen Rolf Wirtén, vilka förankrade det hela hos WWF och lyckades få kungen personligt engagerad i projektet.
Fram till 1988 fick fonden ihop ungefär 6 miljoner i sponsorpengar. Ytterligare medel har senare influtit och efter lyckad ekonomisk skötsel har Tåkernfonden idag drygt 20 miljoner i kapital trots att många miljoner har delats ut under årens lopp till skötsel och forskning. Idag är Tåkernfonden fristående.



Interiör Naturum Tåkern. Här är det Olof som berättar om Tåkern och dess olika värden för en grupp ungdomar.

Nu finns även vid det fantastiska Tåkern ett nytt fint Naturum. Det invigdes i år; det vackraste i sitt slag, utan tvekan. Och vilken succé det har blivit. Själv var jag inte alls så begeistrad från början men även jag har gett mig och hoppas nu att det går att lösa den kommande driften fortsatt lika fulländat som idag. Där ligger nog den stora utmaningen.

Från invigningen i maj fram till idag har drygt 75 000 besökare registrerats, vilket vida överstiger prognoserna Varje dag, vardag som helg, är det mängder av besökare.
Har du inte varit där så rekommenderar jag ett å det varmaste.
Även nu i november och december finns mycket att uppleva. Svanansamlingen med alla havsörnar är ett skådespel.
Det verkliga fördelen med det nya Naturum Tåkern är att besöksvärdet vid sjön numera är rejält höjt för alla eftersom Tåkern är "svår" och att man inte kan röra sig lika fritt i och vid sjön som jag kunde för 50 år sedan. Därvid vidgar området vid Glänås med Naturum Tåkern möjligheterna och utbytet väsentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar