torsdag 13 september 2012

13 september - Rovfågelsträck över Stugan

.
Som vanligt friskar vinden i från sydväst. Annars är det ganska varmt men blåsten är som jag sagt tidigare något besvärlig för mig i måleriet. Jag måste flytta långt in i hörnet på altanen och där inne är det en aning mörkt och framför allt har jag mindre koll på himlen.

Jag vill ha koll på den nämligen, dessa vackra höstdagar. Där finns ofta en del rovfåglar att se. Idag började det bra redan när jag anlände. Tre havsörnar lekte i vinden alldeles ovanför stugtaket.



De cirklade runt under molnen, sköt som grova pilar ner mot marken, svängde upp igen, ja lattjade helt enkelt, jagade varandra på skoj med höjda huvuden och hängande fötter ända tills en av dem försvann ut över sjön och de andra två tog vägen upp över åkrarna mot Rök.
Det blev en fin start på dagen.

Vid lunchtid började bruna kärrhökar sträcka iväg. Och de här individerna var verkligen på flyttning. Rörselmönster och målinriktning var annorlunda mot de brunhökar som valt att stanna kvar ännu en tid, de som ständigt jagar över åkrar och beten alldeles invid Stugan.



Från hög höjd viker kärrhöken ihop sina vingar och far med väldig fart vidare mot söder.

Högt uppe under himlen cirklade de och försvann sen med hög höjd i ryggen mot söder på vinklade vingar. Jag räknade till en handfull under en halvtimme och därefter var det över.



Istället kom min första fjällvråk för året in från norr. Den fortsatte utan att stanna upp vidare mot kontinenten.

Ja, sen noterade jag också sparvhök och lärkfalk. Det är, jag har sagt det många gånger förut, ett verkligt privilegium att ha målardagar vid Stugan, att befinna sig mitt i fågelstråket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar