fredag 6 juli 2012

7 juli - Gammeldags marknad i Heda

.
Sedan 1993 har jag alla år utom ett, då jag var bortrest, medverkad vid den populära Heda marknad.
Jag satt en gång i tiden med i den grupp kulturarbetare som funderade ut marknadskonceptet.


Jag har min disk vid kyrkmuren och där säljer jag allehanda små grejor såsom brickor, bokmärken, böcker, kort och tändsticksaskar.




Heda marknad är en mycket speciell marknad. Här finns inget krims-krams. Här är det äkta varor såsom egenhändigt hantverk i form av mat, blomster, keramik och konst m m som finns till försäljning, och marknaden som äger rum första lördagen i juli varje år är storleks- och kvalitetsmässigt strikt reglerad.
Det gör Heda gammeldags marknad ganska unik i landet.


Dessutom är miljön så otroligt vacker och kulturell i sig.
Heda är en liten liten by centrerad runt den gamla 1100-tals kyrkan i romansk stil. I kyrkan finns den berömda träskulpturen "Himladrottningen", från 1500-talet.
Heda ligger mitt på den slingrande vägen mellan Rök och Alvastra. Här finns som sagt kultur så det förslår!


Marknaden erbjuder rik underhållning och även kyrkan har ett speciellt arrangemang under dagen. 
6 000 besökare väntas och vi 120 marknadsknallar är redo för att ta hand om er. 
Varmt välkomna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar