fredag 11 maj 2012

11 maj - Slumpens skördar

.
En björktrast snarkar upp framför mig på stigen till Stugan och sätter sig att varna på almens grenar tätt över mitt huvud.
Du är ny sen igår, noterar jag, och blickar upp i dess öga. 
Du tänker nog bygga ditt bo här, tror jag, och då kommer du att få stå ut med mig, fortsätter jag att tänka halvhögt, ty jag passerar här mest varje dag.


Min blick anar något annat längre upp ovanför trasten i trädet. Jag går ut en bit åt sidan och skaffar mig fri sikt.
Det är en rovfågel som ligger och seglar runt runt högt däruppe och jag plockar fram kikaren.




Det är en bivråk. Årets först och ytterligare ett sommartecken i skyn.


I kikarfältet runt omkring vråken ser jag nu några tornseglare simma runt. Det är varm luft, kraftiga sydväst och regnskurar på gång och seglarna är här.


Tja, det var väl inte några stora händelsen måhända men det blev ändå lite av slumpens skördar, tänker jag.
Hade jag inte spanat in trasten däruppe hade jag aldrig noterat bivråken och utan den hade jag inte heller upptäckt säsongens första tornseglare idag.
Som jag sagt förut.
Det mesta missar man hela tiden. Det är slumpens skördar som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar