fredag 27 april 2012

27 april - Att vara på plats vid hussvalans återkomst




Precis just nu, ja, eller bara för några minuter sedan, närmare bestämt kl 10.38, då jag stod utanför ateljén och samtalade med Uno medan han iordningställde markisen över skyltfönstret i min ateljé, så hörde jag dem:

"britt   britt   britt"

Hussvalor, ropar jag till Uno, och försvinner snabbt bakom hörnet. Och där under takutsprången på grannhuset och i lufthavet däröver svärmar fyra hussvalor runt i, som det ser ut, en slags glädjeyra över återkomsten.

Detta hände alltså precis då, inte igår och inte ens en timme tidigare, utan exakt kl 10.38 är de tillbaka vid sin gamla boplats efter en lång resa från tropiska Afrika, 
Vanligtvis inträffar detta någon av de första dagarna i maj och allra senast, tror jag, den 7 maj. 
Att hussvalan anländer redan i april månad sker för första gången just på denna plats, enligt mina noteringar, och beror förstås på vädret.

Ett mäktigt högtryck sträcker sig nämligen upp från östra Medelhavet och ligger närmast över Baltikum på andra sidan Östersjön med sol och temperatur på upp över tjugo grader. En front ligger i sydväst-nordstlig riktning alldeles söder om Sverige och stänger av oss från denna sommarvärme. 
Men, uppenbarligen har dessa fyra hussvalor tagit språnget över fronten och kommit lite i förtid.

Att få vara på plats exakt vid hussvalans återkomst känns stort och privilegierat och jag undrar också förstås om det därmed är sommar redan?  
Jag känner svaret på den frågan men jag håller det för mig själv ytterligare en tid för att inte utmana vädergudarna.

1 kommentar:

  1. Grattis till hussvalans ankomst!
    Här till oss på Öland har hon inte kommit ännu, men som du säger, när hon väl anlänt hör hon av sig.
    När denna långväga återkomst är dokumenterad känns våren på plats, då får bakslagens tid vara över.
    Men ..............????
    Öland hälsar

    SvaraRadera