lördag 14 januari 2012

14 januari - Bluff igen

.
Det är egentligen (och nu tänker jag faktiskt svära i min blogg) fördjävla eländigt att man som en liten småföretagare och konstnär ska behöva lägga kraft och energi på att försvara sig mot bluffar och bondfångeri.
Jag tänker på dessa återkommande ärenden som jag själv och många med mig utsätts för genom att gangsterligor sänder fakturor på tjänster som aldrig beställts och till och med hotar med inkasso och kronofogde.
Jag vill verkligen att man gör något storskaligt juridiskt åt det hela så att man slapp eländet fortsättningsvis. Det är faktiskt på tiden att krafttag tas från centralt håll. Regeringen var är ni?!

Under hösten har jag åter fått faktura och ett par påminnelser om en "nummerupplysningstjänst i ett
internet/och företagspaket" från en firma i Estland. Företaget finns med i alla listor över oseriösa/kriminella företag vilka man rekommenderas att se upp med och inte handla med.
Så har jag inte heller gjort.
Men sanningen är tyvärr den att många som hamnar i en liknande situation som jag just har gjort skräms till att betala för något som man inte köpt eller beställt.

Jag har struntat i alla fakturor och påminnelser i det här speciella fallet; inte haft ork och lust helt enkelt för att ens svara eller engagera mig i ärendet över huvud taget utan bara fimpat pappren i korgen direkt efter mottagandet.



Nu har det hela tagit ytterligare en vändning i och med att jag har fått ett inkasso med förnyat hot om kronofogde.
I vanlig ordning går det inte att nå avsändaren per telefon t ex.
Jag sänder nu tillbaka en kopia på fakturan, kryssad med tillägg att jag bestrider det hela, och i morgon går jag dessutom till polisen och anmäler bluffen. Men vad hjälper det?!
Jag blir bara så trött på´t och så ledsen över att en del av mänskligheten så lumpet försöker utnyttja och bluffa andra.

2 kommentarer:

  1. Så himla tragiskt. Håller med dig till 100%, det borde göras stora ansträngningar för att komma till rätta med detta.
    Vill man verkligen bli egen företagare när man kan utsättas för sådant här. Trodde också att regeringens mål var att öka småföretagandet.
    Lycka till.

    SvaraRadera
  2. Stå på dig! Räkningar finns det tillräckligt med utan att man ska bli tvungen att betala sådana man aldrig bett om.

    SvaraRadera