söndag 1 januari 2012

1 januari - 2012 börjar med en skithistoria

.
Det borde förstås ligga väldigt nära tillhands att tolka det hela som en otrevlig och illasinnad personlig provokation.

Innehållet i plastpåsen som ligger på ateljétrappan vid hemkomsten idag, efter nyårsfirandet hos Astrid och Bertil i Trånghalla på andra sidan Vättern, innehåller nämligen skit, bajs alltså; färska, ljusbrungula korvar av en godare cigarrs tjocklek, invirade i toalettpapper och inneslutna i en knuten vanlig handelsplastpåse från ICA.

Nu är ju emellertid mina intressen och referensramar troligen en aning annorlunda än de flestas och jag känner att min omgivning också utgår från detta förhållande, alltså tolkar jag det hela positivt, spännande och intressant. Jag mäter, synar och luktar och till slut lägger jag skiten på ett svart papper och fotograferar av det det hela innan rasket går ner i soptunnan.

Det finns inget meddelande i påsen, alltså öppnar jag min mejl för att se om där finns ett budskap i frågan. Men inte! Återstår att publicera projektet så här i min Naturliga dagbok såsom en annorlunda början på skriverierna året 2012.



Jag tror mig nämligen förstå att någon med välvilja har lagt påsen på trappan för att höra mina synpunkter om innehållet. Mitt svar till den personen blir som följer:

Ja, jag tror att det är en utter som har stått för fekalierna. De ser förvisso lite annorlunda ut, lite gulare än "normalt" och inte så håriga, beniga eller skaliga som utterskitar, men lukten tycker jag definitivt pekar mot utter och nu undrar jag bara om du kan höra av dig till mig och berätta mera om fyndet - var, när och hur.
.

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt, Gebbe!
    Visserligen en skitsak, men vilken början på nya året. Utterskitar har jag inte sett i hela mitt liv, och är därför lite avundsjuk på dig (men om det legat på min förstutrapp hade jag polisanmält saken eftersom jag inte fattat vinken). Jag har heller aldrig sett livs levande uttrar utanför djurparksvärlden.
    Jag följer gärna med och tittar på uttrarna när du får reda på var de uppehåller sig.
    Gott nytt år, önskar
    Jörgen

    SvaraRadera
  2. Men hallå vad är detta?

    Antar att det är så du attackerar problem!

    Att vara nyfiken ger ju helt klart krydda åt tillvaron...

    Allt annat gott till dig på det Nya året.

    SvaraRadera