tisdag 6 december 2011

6 december - Nobelvecka råder och vi är på plats!



Nu är det nära. Nobelveckan ligger framför Ulla och mig enligt följande program:

1. Till Västerås onsdag förmiddag för utkvittering av frack och en nydesignad klänning till Ulla, vackert marinblå med massor av glitter.

2. 17.00 onsdag kväll är det Champagnevickning på Kungliga Vetenskapsakademien, "i kavaj". Träff med "mina" nobelpristagare i fysik och deras familjer. Allmänt mingel med celebriteter och ledamöter.

3. Föreläsningar på Aula Magna, Stockholms universitet. Jag kommer att bevista fysik- och även kemipristagarnas föreläsningar.
Tranströmers som jag gärna ville vara med på kommer jag tyvärr att missa. Måste prioritera "mina" pristagare.

4. 17.00 fredag kväll stor allmän bankett med hela Nobelstiftelsen, alla pristagare, media och celebriteter på Nordiska Museet. "Kavaj gäller".

5. Lördag em. "Fracken på" och sen bär det iväg till Konserthuset för Prisceremonien. Jag hoppas på att dotter Hanna ska kunna närma sig Hötorget som är avspärrat och knökat så att vi kan ta bilen så nära det går. Får se hur. Vi har plats på första balkong.

6. Efter prisceremonin ut på röda mattan till abonnerad buss som tar alla inblandade och oss också då förstås till Stockholms stadshus för Nobelbanketten.
Detta kommer att kännas magnifikt och svårslaget. Tänk att man får vara med!

7. Efter banketten, någon gång på småtimmarna, efter dans och mingel, drar vi oss slutligen tillbaka med taxi till Hannas och Jorges lägenhet i Hägerstensåsen. Där bor vi förresten hela veckan.

Det kommer att bli intensivt! Idag laddar vi upp och packar!

2 kommentarer:

  1. Hoppas ni hade det trevligt.

    SvaraRadera
  2. Kan man få se några fina bilder på er?? Eller några kungligheter??
    /Jenny

    SvaraRadera