onsdag 28 december 2011

28 december - I naturen mot slutet av året.

.
Jag gjorde som tänkt och skrivet, åkte ner till Vättern igår eftermiddag för att spana efter eventuellt stormdrivna atlantfåglar, men hade ingen tur med detta.



Vid Hästholmen drev den friska vinden vågorna in som skummande bränningar vilka slog över strandklippor och yttre pir så att jag blev tämligen stänkvåt.
En handfull fiskmåsar som jag nagelfor var och en efter annorlunda karaktärer samt en ensam sothöna vid båthusen var faktiskt allt i fågelväg.
Längre in i viken mot Ålebäcken skummade vattnet än värre men likaväl utan något som helst spännande i släptåg.

Istället åkte jag bort till platsen där jag på närhåll kunnat studera bändelkorsnäbbar under fjorton dagars tid.
Där var det emellertid slut även med detta. Jag noterade senast att flocken sökte sig allt längre ner mot backen efterhand som fröbanken tydligen blev uppäten. Nu hade bändlarna gett sig av till något nytt lärkbestånd, kanske ännu på Omberg vilket väl i så fall tiden och eftersök får utvisa.



Då jag vände om för att köra därifrån kom en årsung eller kanske mera troligt tvåårig kungsörn i motvinden över Pålbyggnaden. Den vred sig mjukt runt runt i cirklar och försvann till slut bort mot Dags mosse och Tåkern.
Det här var en annan individ än den som jag noterade för några veckor sedan över Mossen. Den förra hade mindre, mera fyrkantiga vita "fönster" på vingarna. (Se nedan - foto under den 12 december.)
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar