onsdag 30 november 2011

30 november - Minnen från Turkiet I

.

Ullas och min resa till det "Antika Turkiet" första veckan av november 2011 avsatte tydliga minnen, och spår av förnyad kunskap i hjärnbarken.


Efesos, Afrodisias, Perge, Hierapolis och Aspendos hette de gamla grekisk/romerska städerna som vi besökte. Jag kommer inte att göra någon samlad reserapport av detta äventyr just nu eftersom jag har tappat ftp-kontakten med min hemsida. Istället blir det små nedslag då och då i min blogg.

Annika och jag tävlar på Perges stadion i Turkiet och som det tycks blir det hon som definitivt kommer att avgå med segern, med ett bättre löpsteg.

Jag hade en dröm, bland många, att passa på att springa ett antikt lopp; en Stadion, vilket är ett något varierande gammalt grekiskt längdmått; från 157,5 m upp till 185 meter.

Den antika staden Perges hade kvar magnifika rester av ett stadion som kunde ta upp till 30 000 åskådare.
Där tävlade vi Annika och jag och vi kunde höra den enorma publiken jubla.
Min dröm har gått i uppfyllelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar