tisdag 27 september 2011

27 september - Bearbetning av bladvass till Naturum Tåkern

.
Jag prövar i ateljen den där lerstenen som jag samlade in igår bland schaktmassorna på vallen vid Tåkern.
Jag krossar en liten bit som jag mal i min mortel, efterhand tillsammans med en gnutta vatten, så där som man gjorde med färgpigment för länge, länge sedan; det kallas att riva färgen. Sen blandar jag allt med gummi arabicum och mera vatten och se! Nu är detta i högsta grad en målningsbar färg.


















Nu har jag alltså tillverkat en vacker, lite dov, rödockra färg som är alldeles naturlig.

Detta blir ungefär allt jag orkar eller har lust med på morgonkvisten.

Jag ringer istället till Eva och Morgan, två konstnärskompisar i Väderstad, och undrar om inte också de är alldeles vansinningt kaffesugna och i behov av socialt umgänge.
Vi bestämmer träff på det berömda "Väderstad Centralkonditori" och är där i god tid innan anstormningen som brukar bli vid 11-snåret börjar.
Så sitter vi där en dryg timme och pratar om allt sånt där som har med konst och konstnärsskap att göra. Det känns skönt.
Skönt med samförstånd och meningsutbyte.


















En av flera unga blå kärrhökar vid Tåkern idag.

Jag tar vägen längs Tåkerns södra sida hem igen. Det är varmt och soligt och på flera platser dansar nyanlända blå kärrhökar förbi.
Vid ett tillfälle får jag för mig att det är frågan om en ung stäpphök men när jag kommer ifatt den igen så kan jag konstatera att även detta är en blåhök.

Vid Lövängsborg vid Väversunda strandmad är man i fullt arbete med att förädla den vinterskördade vassen till byggnadsmaterial för Naturum Tåkern. Jag parkerar och ber om lov att få dokumentera processen.

Arbetsledare över ett gäng danskar och ungrare är Brian.











Brians bil har en vacker dekal på dörren.

Det är fullt ös på ängen. Maskiner och lastrack står på en tjock vassmatta av ratade rör. Överallt står stukor med vass som skördades på isen i vintras. Slammer och damm yr i luften. Arbetet är koncentrerat. Brian säger att jag får gå runt och dokumentera som jag vill, bara jag är försiktig vid maskinerna.












Stukor med vinterskördad vass som ännu är obearbetad.













Arbete vid sorteringsmaskinen.













Brian buntar den sorterade vassen. Jag är väl inte riktigt nöjd med kvaliteten, säger han. Det är för mycket gammal vass i buntarna. Vi får väl se hur det kommer att hålla på sikt.













De färdiga buntarna packas hårt och binds om inför transporten bort till Glänås, där de kommer att läggas som vägg- och takmaterial på det nya Naturum Tåkern som ska stå klart till våren 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar