torsdag 25 augusti 2011

25 augusti - Bålgeting och nässelfjäril

.
Något egendomligt kommer farande genom luften, rakt över mitt huvud, där jag sitter och studerar resultatet av mina senaste penseldrag.
Det ser ut som ett stort brunt löv som emellertid aldrig dalar mot backen utan istället far uppåt och landar i knäckepilen vid åkerkanten.
Jag går genast dit förstås för att försöka utröna vad detta är för konstig företeelse.

En bålgeting äter nässelfjäril.



















Det är en stor bålgeting, kanske en nykläckt drottning, som har fångat en nässelfjäril och nu sitter hon där och knipsar av fjärilens vingar med sina starka käkar, vilka sakta dalar ner mot marken.

Strax därpå kommer en trollslända, jag tror att det är en brun mosaiktrollslända, på jakt efter en rapsfjäril tätt över backen. Alldeles vid mina fötter kastar sig, verkligen kastar sig, fjärilen ner i gräset för att undkomma och lyckas också.

Jag har inte sett det här tidigare. Att fjärilarna är utsatta av både bålgetingar och trollsländor. Kanske är det begynnande födobrist?
Ja nu har jag i alla fall fått ytterligare alternativ till vem det är som äter fjärilarna vid Stugan. Jag undrade ju faktiskt om detta för inte så länge sedan här i min Naturliga dagbok.
(Se nedan under den 19 augusti "Innan regnet").

1 kommentar: