onsdag 24 augusti 2011

24 augusti - Spindelliljan blommar


En stark och god blomdoft möter mig i ateljén på morgonen. Jag följer doftstråket och kommer till galleridelen där jag ser spindelliljan i fönstret. Den blommar! Hurra!






















Spindellilja, Hymenocallis littoralis.

Jag fick den av Gerd på apoteket i våras.
Jag hade sett den där i fönstret för något år sedan och undrade om det var möjligt att få ett skott av den vackra liljan från norra Sydamerika och Mellanamerika.
- Jag säger till när jag har något åt dig, sa Gerd.
Så i våras kom hon med den, hon hade den i cykelkorgen, och jag planterade växten i en stor kruka och placerades den i fönstret.


Nu blommar den.
Tack Gerd!


1 kommentar:

  1. Säg till när du har en stickling till mig.......... // Sven L

    SvaraRadera