onsdag 8 juni 2011

8 juni - Kort återblick II

.
Jag har hört fler gökar ropa i år än de senaste åren. Vid Stugan var det länge sedan men på en av målardagarna för någon vecka sedan skedde det.
Och sen i söndags igen under Lars och min guidning på Naturnatten inne i Lysings urskogsreservat.

Igår, efter nästan ett helt dygns intensiva åskväder och välkommet regn, satt Ulla och jag uppe hos Olle och Amy på deras altan tillsammans med andra vänner för att fira Olles födelsedag. Strax innan skymning, när fuktdimmorna lägrade sig över markerna började göken ropa.

- Ja, jag har hört åtminstone två stycken i år häromkring, säger Olle.

Sen talar vi lite om detta med gökens liv och förutsättningar, om varför de har minskat och förhoppningsvis kanske börjat öka något igen, om parasitismen, värdfåglar, flyttning och liknande ting.

- Har ni sett gök då, frågar jag. Vill ni kanske se den nu?

Jag ställer mig i altanöppningen, formar mina händer och blåser gökrop. Det händer direkt. Gökhanen kommer som ett skott, sveper förbi oss alla ett par vändor och försvinner åter in i dimman, men kommer genast igen när jag åter lockar.

- Det får räcka så, säger jag. Man ska inte överdriva; inte retas för mycket, då blir det tråkigheter till slut.


2 kommentarer:

  1. "Man ska inte överdriva; inte retas för mycket, då blir det tråkigheter till slut. "

    Visst, förr var jag mycket stolt över denna förmåga att impa på mina vänner.
    Ofta kallade jag på 'min' gök här på Bankaby. Jag lyckades ofta att få den att sitta bara någon meter ovan för mitt huvud i en askgren.
    Så en tidig vår, i början av åttitalet, när jag hörde göken första gången den våren så ropade jag på honom igen.
    Sedan dess har jag inte haft gök igen här kring gården.
    Stackaren fann väl sitt revir upptaget och flyttade vidare.
    Så kan det gå när man vill manipulera naturen :-(
    Varför det fortfarande inte finns gök på Bankaby är kanske en annan historia men jag känner mig fortfarande djupt skyldig.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle ha bekänt mina synder långt tidigare! :-)
    Vad hände morgonen efter att ha skrivit ovanstående kommentar??
    Jo, kl 05.30 blir jag väckt av en gök som sitter och gal i trädet utanför mitt öppna sovrumsfönster!
    Är jag förlåten månne?

    SvaraRadera