onsdag 8 juni 2011

8 juni - Kort återblick I

.
Det var ett bra tag sedan jag senast skrev i min Naturliga dagbok. Jag har nästan abstinens.
Det blev för mycket ett tag, men nödvändigt, allt det arbete inför och under konstrundan Konst runt Omberg som nu äntligen är avklarat och ger plats för allt övrigt jag önskar.
Detta bland annat.

Grå flugsnappare vilar på mitt staffli.


















En av de där dagarna då jag målade på altanen vid Stugan vid Tåkern bekymrade jag mig över de grå flugsnapparna. Jag hade överraskat dem mitt i bobygget som ägde rum på en av takbjälkarna i ett hörn. Mossa var redan på plats och en första bale kunde anas.


Jag målade en stund och lämnade sen, både för deras skull och min egen, platsen för lite avstånds betraktande, varvid de genast tog altanen i besittning, satt på staffliet eller ryttlade efter flugor i luftrummet under plasttaket.

Sen blev det min tur en stund igen och de fick lämna plats för konsten.
Så höll vi på i två dagar, ända tills den kraftiga vinden en dag välte tavlan från staffliet. Den lättade och landade med en smäll.
Flugsnapparna for iväg och återkom aldrig mer.
Det blev bara för mycket och det var ju faktiskt bäst så, för mig alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar