onsdag 22 juni 2011

21 juni - Nedslag i sommarsolståndet

.
Jag hinner precis klippa gräset vid Stugan innan regnskurar drar in över bygden.

Jag skrämmer upp en havsörn under knäckepilarna på betet nere vid sjökanten. Det är en ung fågel som suttit gömd bland träden. Den har säkert haft alla halvvuxna grågässlingar för ögonen; ett riktigt väl dukat bord.






















Alldeles där och då finner jag en stor vingpenna från örnen. Den tar jag hand om och känner mig därvid rik som en indian.


På den misslyckade åkerlappen utanför Stugan går fyra brushanar, ännu i praktdräkt. Två går i brunrött, en i svart och en i beige plymmundering.

Brushanarna kallades tillsammans med ljungpipare förr i tiden på bygden för "Åkertuppar" och det är ganska typiskt att finna dem på den här typen av vattensjuk och lerig åker nu när häckningen är överstånden för hanarnas del.





















Jag finner en kull nykläckta tofsvipeungar. De ligger samlade på en liten grusväg mitt i rabarberodlingen i Charlottenborg vid Väversunda. Två vuxna vipor varnar intensivt.

Det hela överraskar mig. Jag trodde att alla tofsvipor hade gett upp reproduktionsplanerna för i år.

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga beskrivningar av kanalen vid Tåkern jag får lust att åka dit och göra sammaledes, du har uppenbarligen en pärla där. Detta gäller de tre senaste flitiga inläggen, själv ska jag nu åka till Jönköping och byta fasad på Marias hus med hela bilen full av prylar - du får ha det så skönt i ditt paradis.

    SvaraRadera
  2. Alla behöver ett paradis!

    SvaraRadera
  3. Hej Gebbe,

    ... besökte i ett infall "nästa blogg", njöt en stund av dina naturskildringar. Bestämde mig för att inte vara blyg, och sätta mitt bomärke här innan jag återgår till vårt Paradis (som faktiskt området heter). Kan därför inte annat än instämma i din avslutande mening Klart som korvspad : "alla behöver ett paradis". Ingela i Åhus

    SvaraRadera