måndag 13 juni 2011

13 juni - På östgötska

.

2 kommentarer:

  1. Ok jag spricker av nyfikenhet - vad är "wyker" är det ryker eller som jag skulle skriva det på Öschötska oeyker?
    Varje gång jag ser några akvarelistiska penseldrag får jag lust att ta fram egna penslar och försöka mig på denna svåra konst och varje gång (inte alltför ofta dock) blir jag besviken och återgår till kameran, ha det Stefan

    SvaraRadera
  2. Jovisst - så är det ju! Och har vi nu ändå det gamla hederliga w:et i vårt alfabet så kan det ju också få användas.
    Östgötskans mjuka r låter som det engelska dubbelve:et i t ex WIND.
    Men visst kan man skriva det med ett O eller Oe-ljud likväl.
    Klassiskt:
    "Mannen med en fråga till hustrun vid problem med korsordet.
    - Vad är det för djur på tre bokstäver som börjar på O?
    - Kan de vare OÄV möjligen?!"

    Du Stefan, dina foton är liksom också OK.

    Ha det!

    SvaraRadera