torsdag 14 april 2011

14 april - Himlens tidssignal

.
"Pju pju-pju pju pju pju-pju pju pju-pju"

... låter det taktfast från himlen. Men hur jag än spanar och kisar uppåt mot ljuset, så ser jag intet.
Jag vet ändå! Det är sjöorrar som sträcker kanske en kilometer högt upp, på väg mot arktiska sjöar för att häcka.

Jag har just lämnat Ulla vid skolan och dessutom hjälpt henne med att bära in en del tunga grejer.
Så, på plats i lärarrummet visar jag nu all personal bilden ur Durangos "Fåglarna i färg" (det är den litteratur som finns på plats) och berättar om en vacker och okänd and som jag just upplevt från skolgården alldeles utanför.

Jag är också själv lite överraskad av tiden - nattsträcket är det mest kända och maj månad brukar vara rådande.

Jag har skrivit även om detta tidigare i min blogg. Här kan du läsa mer:
(http://naturligdagbok.blogspot.com/2009/05/3-april-natt-med-sjoorrar.html)
.

6 kommentarer:

  1. Kul med gamla Durango det var min första fågelbok som jag vann på en bibliotekstävling "veckans fråga" när jag var kanske tio år - jag har den givetvis kvar.

    SvaraRadera
  2. Apropå himlaljud---Varje dag i en veckas tid flyger det 2 ibland 3 vråkar omkring och visslar. Oftast jättehögt uppe i luften-någon gång lägre. Tror det är ormvråkar. Varför? Är det parningslek eller är dom osams? Har du en aning?
    Hälsn. Ulla Väversunda

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren Stefan.

    "Min" första fågelbok var Folke Rösjös "Svenska fåglar" från 1953. Jag var åtta år och läste den varje gång vid besök hos farmor och farfar. Den stod där lockande i farfars bokhylla.
    Min högsta önskan då som åtta-åring var att få en riktig och egen fågelbok.
    Den fick jag också - just Fåglarna i färg av Durango.
    En klassiker!

    Gebbe

    SvaraRadera
  4. Hej Ulla,

    Jag undrar lite över din beskrivning. Om det verkligen är visslingar som du hör från rovfåglarna högt där uppe i himlen och inte "jamanden", skulle mitt fröslag vara att det är frågan om fiskgjusar.
    De häckar ju med många par på Omberg och jag har själv vid upprepade tillfällen sett och hört dem just över kanten där du bor, på väg från Tåkern med fisk.
    Fiskgjusens visslingar är mycket starka - som orta busvisslingar.
    Nå vad tror du?

    Tack för dina flitiga kommentarer Ulla

    hälsningar

    Gebbe

    SvaraRadera
  5. Hej igen!
    Jag är övertygad om att det är vråkar. Ok. för jamande men inte lika högt läte som gjusen har. Hör och ser den då och då. De här cirklar runt och stiger och sänker sig samtidigt. Håller på i timmar ibland.
    Har sett samma beteende i augusti. Då är de 5-6 st. Jag har fått för mig att de är ute och träningsflyger med sina ungar. Brukar hålla på i en vecka ungefär.
    Tack för en fin sida-slltid kul att läsa.
    Mvh Ulla

    SvaraRadera
  6. Du har helt säkert rätt i det du berättar Ulla. Just nu spelflyger ormvråkarna över sin häckningsterräng och de återkommer från år till år till sitt bo som med tiden kan bli väldigt stort. Så antagligen har du ett ormvråksbo i din närhet på berget.
    Och säkert har du också rätt när det gäller observationerna av flera fåglar i augusti. Då flyger ungarna mycket riktigt runt över boområdet några dagar innan de ger sig iväg söderut.

    Dina observationer känns klara och tydliga. Härligt att du håller sån koll Ulla!
    hälsningar

    Gebbe

    SvaraRadera