söndag 27 februari 2011

27 februari - Svårigheten med ugglor

.
Det är skymning, himlen är skyad och temperaturen runt 0 grader och jag bestämmer mig lite hastigt för att köra en ugglerunda runt skogsbygden söder om Ödeshög.
Det var länge sedan jag hörde någon pärluggla eller sparvuggla och jag känner mig sugen att börja årets fågelår med dessa båda arter.

Nu är det förstås aldrig enkelt det där med ugglor. Tiden på året och på dygnet kan vara helt rätt men ändå kan det vara svårt att lyckas.
Dels varierar bestånden avsevärt mellan åren, framför allt i den här delen av landet, beroende på förekomst av smågnagare eller snödjup.
Dels kan vädret orsaka för oss människor olika svårtolkade förutsättningar och så dessutom gäller det att hitta rätt tidpunkt i mörkret och där finns problem med att få med både sparvuggla som spelar i skymning och gryning och pärluggla som är mera nattaktiv.

Ja, det blev många ursäktande omständligheter det där. Men att göra och beskriva ett försök kan ju ändå aldrig vara fel.
.
Sparvugglan uteblev dessvärre ...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...
liksom även pärlugglan.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Jag börjar vid Rök där jag svänger av från gamla E4 mot söder rakt upp genom skogen och sen gör jag täta stopp hela vägen då jag passerar:
Ingvaldstorp ... Göjeryd ... Sättra ... Hässlevadet ... Lorasjöns badplats ... Geviken ... Gransjömaden ... Hallången ... Fagerhulta tall ... Korsbacken ... Lysings urskogsreservat ... Kravlagölen ... Klinten ... Västantorp ... Blixhult ... Boet ... Skälaby ... Tingstad ... Sunneryd ... Åryd ...
Sen är jag åter tillbaka i Ödeshög.
Utan resultat. Det har varit tyst i skogen och jag hörde endast vindens väsande genom tallbarr.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar