måndag 31 januari 2011

31 januari - Vinterfågelräkning runt knuten

.
Mitt lite ödsliga
fågelbord sett genom fönstret. .
.
.
.
.

.
.
.

.
..
.
.
.
.
Sveriges Ornitologiska Förenings /SOF/
"Vinterfågelräkning runt knuten"
avslutas idag.
Idag är alltså sista dagen för i år som chansen finns att medverka i denna stora folkliga fågelforskning.
Proffs, amatörer, dagisbarn, pensionärer, skolor - ja alla är välkomna att rapportera in vad man ser för fåglar runt sitt fågelbord i trädgården.

Förra året kom det in hela 19 000 rapporter och alla dessa gör att man får en bra statistik över hur vår vinterfågelfauna ser ut i närheten av mänsklig verksamhet. Det är femte året i rad som evenemanget äger rum.

Själv tänker jag vänta tills i morgon med att sända in min rapport. Då har jag fått med alla de fyra dagar som finns till förfogande.
(Ja, alltså man får inte summera, men man får ta det högsta antalet av varje art man har haft under de fyra dagarna som räkningen pågår).

Resultatet i år verkar tyvärr bli magert vid min matplats. Några koltrastar, skator, pilfinkar och gråsparvar, det är nästan allt jag har noterat.
Men lyckligtvis nog drog en flock sidensvansar in i trädgården och till några utlagda äpplen i förrgår. Alltid något. Men, å andra sidan är det faktiskt inte mängden som avgör om det är viktigt eller ej. Som alltid vid forskning kan ett negativt resultat vara lika intressant som ett positivt.

Häromdagen medverkade jag i radio Östergötland och berättade om denna satsning på fågelforskning och idén med att sprida och fördjupa "svenskens" fågelintresse.
Länk till detta inslag finner du nedan.

Allt du behöver veta finner du under länkarna här nedan. Välkommen att delta!

.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar