måndag 20 december 2010

20 december - Nobeldiplomen

.
Nu har jag fått klartecken från Nobelstiftelsen att visa de tre nobeldiplomen som jag gjorde åt årets tre nobelpristagere i kemi.
.
.
Uppdraget från Kungliga Vetenskapsakademien och Nobelstiftelsen var, att jag skulle visa mitt måleri och konstnärsskap. Det var genom detta redan kända skapande jag hade blivit utvald. Alltså var det från början "bestämt" att jag skulle göra något med Natur/Landskap.
.
Mina tre verk är akvareller, där temat varit Ombergs bokskog; en hyllning till mitt landskap och en kombination av gammalt och ungt - gamla träd och vårgrönska.
Idén att visa motiv från min hembygd kändes självklar från första början. Att välja Omberg kändes också alldeles naturligt.
Just valet av gamla bokar centralt i motiven uppenbarades för mig ganska sent i processen då två av pristagarna visade sig vara från Japan - ett land, en kultur, som är känd för att vörda "det gamla".
..
Det finns en kronologisk ordning i serien och jag visar dem här nedan i just den ordningen.
.
Kalligrafen Annika Rücker har skapat textsidan och bokbindaren Ingemar Dackéus har gjort inbindningen i rött läder med guldtryck. Alla foton är tagna av Lovisa Engblom.diplet är sedan vackert inbundet av bokbindare Ingemar
.
Akira Suzuki
.



.

Ei-ichi Negishi








Richard F. Heck

..
.
.
.
.
.
.
.
.
..
Klicka på "Nobelmedaljen" i högra spalten för att ta del av hela historien.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar