onsdag 15 december 2010

15 december - Ytterligheter

.
Jonas i Kalmar ställde en fråga till nätverket Brevduvan igår och undrade om någon annan "duva" har noterat koltrast ätande spyor (förvisso inget trevligt ämne).

Jag svarade:

"Jajemensan - fenomenet är känt! Läs från min blogg förra året under den 8 februari"

http://naturligdagbok.blogspot.com/2010_02_01_archive.html

Koltrast ätande torra chips.

...
.
.
.
.
.
.
.

Ja, det är många ytterligheter man kan få uppleva en extremvinter som denna. Som till exempel den koltrasthona som hoppade fram nästan mellan mina fötter häromdagen i Linköping för att hacka i sig de torra "Lök&Cream chips" som ramlade ur soppåsen då jag lastade in i bagageluckan efter dotter Karins trettioårsfest. Den fågeln var uppenbarligen i desperat behov av något att äta.

En gammal duhökhona jagande kråkor mitt inne bland höghusen vid Hägerstensåsen är ett annat exempel om än något mera normalt, som jag tog del av i torsdags under mitt Stockholmsbesök .

Ormvråkar sittande på fågelbord i trädgårdar är kanske mer udda iakttagelser som jag har hört om ett par gånger de senaste veckorna. Dessa fåglar är uthungrade övervintrare som tvingats till ytterlighet. Är det därvid eventuella smågnagare under matplatsen, tättingarna själva eller t o m talgbollarna som utgjort lockelsen?

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar