onsdag 24 november 2010

24 november - Skogsmöss och Västerbottenost

.
Större skogsmus, Apodemus flavicollis. Artens vetenskapliga namn betyder: " Musen med gul krage".

En stor och mycket alert mus som hoppar stort och klättrar suveränt.
Varmbrun ovansida och skarp gräns neråt mot den vita magen skiljer den från dess mindre släkting.
Ett gulbrunt bröstband mellan frambenen är också typiskt.

- Det verkar vara gott om större skogsmus i år, sa Lars igår vid vår fikastund.

-Jag har tagit ganska många i fällorna inomhus redan.Och det är bara större skogsmus; ingen enda mindre skogsmus eller husmus eller ängssork för den delen heller. Och inte någon näbbmus ännu i år, fortsätter han.

- Det stämmer kanske, replikerar jag, för jag har tagit en enda fångst i mina fällor i år. Och det var också en större skogsmus, i förrådet.

- Mina skogsmöss verkar föredra Västerbottensost, säger Lars. Det är det jag gillrar fällorna med och inget annat tycks fungera.

- Men hur kan du veta det. Dom har väl förkärlek för den sortens ost endast en enda gång i livet, funderar jag. För sen är det väl för sent att ångra sig, eller?

- Nej du, svarar Lars, där har du fel. Dom är duktiga på att inte fastna. Jag måste ligga på knä och justera slagarmen till yttersta gräns om jag ska lyckas. Annars är dom där och smyger iväg osten hur skickligt som helst.

- Ja jag unnar dom då verkligen några extra smakprov av den delikatessen, säger jag. Det gör kanske inget om du visar mer fördragsamhet och ger lite rabatt på justeringen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar