torsdag 7 oktober 2010

7 oktober - Behovet av refug

.
Olvon från idag
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Jag "smiter iväg", en dryg timma har jag på mig, landar på parkeringen vid Glänås och vandrar det knastriga gruset fram till tornet.
Jag är ensam. Några björkar ligger fällda och andra står med flaggande spar-band. Det begynnande arbetet med Naturum Tåkern är slut för dagen.

Jag går längs hala spänger. Smeks av blöta vippor. Sävsparvarna flyger vekt över vassen. Minkskiten ligger prydligt upplagd på strategiska platser. Ett meståg passerar nästan vid ansiktet.
Jag spanar ut över stilla vatten där reflexer ändå vandrar med ljusets hastighet. Doppingar, snatteränder och krickor samt skrattmåsungar i målbrottsålder väsnas om ingenting alls.

Det är skönt och stilla. Jag andas med lugna andetag och hjärtat slår mjukt.

Blåhallon från idag.
Gotlänningarnas Salmbär
finns också i mängd i Tåkernbygden.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Jag vandrar sakta tillbaka genom strandskogen.
En timme har passerat.
Jag har vilat på refugen intill livets höghastighetståg.
..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar