söndag 3 oktober 2010

3 oktober - Nobelpris

.
Tre år framåt har jag fått det mycket hedervärda uppdraget, att utföra Nobelprisdiplom i ...
.
2010 - Kemi
2011 - Fysik
2012 - Ekonomi
.

Nu är kontraktet undertecknat, nu kan det offentliggöras.

Alldeles nyss sände jag iväg det undertecknade avtalet till Nobelstiftelsen och på onsdag åker jag till Kungl. Vetenskapsakademien för att vara med på plats vid tillkännagivandet av Nobelpristagaren/tagarna i kemi år 2010.

Härefter har jag ett par intensiva veckor framför mig för att färdigställa målningen/målningarna till diplomets/diplomens vänstersida. I god tid till utdelningen i december måste förstås allt vara klart. Då ska kaligrafen ha gjort texten färdig till högersidan och allt skall vara vackert inbundet. Vad och hur mitt/mina verk skall gestalta sig är självklart en väl förborgad hemlighet som inte får avslöjas förrrän Nobelprisen delas ut.

Se tidigare nobeldiplom för att få en uppfattning om uppdragets art: (länk).

Det första avtalet som gjordes mellan mig och Kungl. Vetenskapsakademien

Det hela har varit på gång sedan tidigt i våras. Redan i mars kontaktades jag för första gången av företrädare för den Kungl. Vetenskapsakademien med besked om att man var intresserad av min konst i detta sammanhang. Jag fick ett tämligen snart besök från Stockholm i min ateljé och strax därefter kom beskedet om att man definitivt önskade min medverkan under tre år framåt. Jag blev uppbjuden till Stockholm i maj månad för vidare information och genomgång och snart därefter var allt förankrat och färdigt.

Det har varit en spännande tid hittills och jag gläder mig naturligtvis oerhört mycket åt detta ärofyllda uppdrag. Och självklart kommer tiden framöver att vara än intressantare. Tre år med spännande möten, Nobelmiddag, föreläsningar och utmaningar. Tänk att livet kan bjuda på sådan härliga överraskningar.

1 kommentar:

  1. STORT grattis!! Vilken ära.
    Men det kan väl få bli tid till ett nytt konstverk på din auktion i alla fall, kanske?

    SvaraRadera