torsdag 21 oktober 2010

21 oktober - Klart!

.
Jag möter bilar med mycket snö på taket på vägen till och från Motala, där jag gör ett reprobesök med mina diplom.
Efter två timmars intensivt arbete vid apparaterna har BG gjort underverk.
Det var növdvändigt. Jag försökte nämligen ta fotografier både ute och inne igår i ateljén men misslyckades totalt med färgställningen trots många timmars jobb i datorn.
Så fick det bli ett blixtärende istället. Tur att det finns proffs på allt.
Det är också min melodi det där, att göra det man är bra på själv och lämna till andra att göra det man inte behärskar.

Nu har jag precis sänt iväg kopiorna på akvarellerna till kalligrafen i Österrike. Det fick bli rekommenderat. På måndag ska de vara på plats.
Jag går tillbaka över torget med lättat hjärta och fjädrande steg när en havsörn kommer seglande högt över på spända vingar. En svans av kråkor följer med, som alltid, medan örnen försvinner bort mot Vättern. Ingen människa mer än jag reagerar.
.
I bärbuskarna vid torget hoppar björktrastar omkring. Det är knappt att de flyttar på sig när man passerar. Från taigan kanske eller norra Skandinavien kommer de och har ännu inte lärt känna människans andra ansikte, det hårda. Det kommer de att bli varse i södra Europa. De som överlever den vinterresan har anammat ett nytt och nödvändigt skyggt beteende.
.
Faksimil ur Östgötatidningens västra edition den 20 oktober 2010
reportage av Pernilla Alsén.
.
Det var ett litet reportage i gratistidningen Östgötatidningen igår. Jag känner mig nöjd med reporterns verk - lite humorisktiskt faktiskt.

.

1 kommentar:

  1. Vad roligt, och vad stolt du må känna dig, tänk att få illustrera Nobeldiplom..häftigt.... Grattis till dig!!

    SvaraRadera