tisdag 15 juni 2010

15 juni - Grå flug och guckusko

.
Ord kan vara så vackra tillsammans
- Grå flug och guckusko -
.
Grå flugsnappare.
.
Och verkligheten bakom orden är än skönare.
.
Högt uppe i trädkronan, i solljuset, över de mörka grönskuggorna, sitter den grå flugsnapparen och sjunger.
Knappast virtuost; snarare tvärtom; så försynt och spetsigt att man måste ha tränat öra för att höra.
.
Nere i mörkret följer jag en lertrampad stig mellan hässleklockor och skogsnäva.
I en solglänta, så passande, blixtrar solen från backen. Jag är där. Hos blommorna.
.
Jag är på besök vid en av de få kvarvarande platserna i vårt län där orkidéen guckusko ännu har ett litet utrymme till övers. Jag räknar tretton blommor, alla respekterade och orörda. Det är detta som gäller ty oron för skövling finns inför visiten varje försommar
.
Med myggen svärmande och bitande drar jag mig sen tillbaka. Åter tillbaka till ljuset.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar