tisdag 15 juni 2010

15 juni - Barndomens förväntan

.
Faksimil ur Corren den 14 juni 2010

Jag bläddrar, som oftast något ytligt och förstrött, i morgontidningen och blicken fastnar på ett foto från en skolavslutning i Rystad 1935. Kanske är mor med på bilden. Det stämmer ungefär med hennes ålder.
.
Det är en skara förväntansfulla, hoppas jag, barn som är uppställda i solen med kyrkan i bakgrunden.
Jag lägger speciellt märke till flickan som sitter längst nere till höger. Hon ser inte så glad ut. Det finns något av protest i hennes agerande. Jag undrar vad som ligger bakom. Hon sitter lite för sig själv med armarna instängt korslagda och utan leende trots fotografens ansträngningar.
.
Bakom henne står en flicka med rosett i håret. Hon håller sin kamrat i handen. Det är min moster; mammas yngre syster Ingeborg Pettersson, Inga kallad.
Min moster Inga gifte sig med Gunnar och fick tre barn: Björn, Rune och Maria. Men mitt i livet när barnen ännu var små rycktes hon bort i cancer och livet för mina kusiner blev inte någon dans på rosor precis även om allt till sist ordnade sig.
.
Men här är moster Inga ännu kvar i barndomens relativa trygghet med ett leende på läpparna och solljus i ansiktet; med livet och all förväntan framför sig.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar