torsdag 27 maj 2010

27 maj - Problem efter gräsklippning

.
Ett vildbi - Sandbi? - flyger runt och letar. Men vilken sort?

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Skönt, gräset vid Stugan är nu kortat, igen. Jag fick igång maskinen idag. Den behövde tydligen lite solsken.
Och nu sitter jag i trädgårdsstolen och kisar mot solen efter förrättat arbete.

Jag observerar flera vackert rödbruna solitärbin flyga runt med alldeles gula pollenbyxor. De letar energiskt efter sina grävda larvgångar i gräsmattan under väggens värme.
Men microlandskapet är ju förändrat efter klippningen och de hittar inte längre. De landar, tränger sig ner mellan snittade strån, kommer upp igen och flyger vidare i snäva svängar.

Jag tänker: det går inte att ta absolut hänsyn till allt liv i alla situationer. Det är väl på gränsen till löjligt att ens tänka så. Men visst håller jag tummarna för att de sökande honorna till slut ändå hittar hem. Och nu under en så här kall vår är de viktigare än någonsin. De tål mycket bättre detta väder än våra tama honungsbin.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar