onsdag 7 april 2010

7 april - En vecka sen senast

.
Ibland är det skönt att smita iväg. Från datorn menar jag. Och från uppdatering på den här bloggen. Det får aldrig bli ett självändamål - ett måste. Lusten är viktigast.
Det är en vecka nu sen senast jag skrev och våren tågar på. Det har varit tid för familj, avkoppling, hemmabruk och påskfirande.
.

Den tredje april föll snön stor och blöt. Aldrig en första vecka i april utan snö!?
"Aprilsnö är fåragö" - Äsch o bläh! - En tröst för tigerhjärtan bara. Alltid lika illa omtyckt!
.

.

.

.

.

foton: Gunnar Kronström.

Den 4 april samlades vi alla elva, ej fångade på bild här är två småttingar på gaveln, vid påskbuffén på Ombergs turisthotell. Det blev en härlig stund med oerhört god mat.
Jag träffade min gode vän, galleristen Gunnar Kronström från Tranås, som dokumenterade vårt bord. Han har sedan haft vänligheten nog att sända mig ovanstående två bilder från begivenheten.
.
Hästhovarna började dyka upp på vägrenarna den 2 april och då plockade barnen in den första lilla buketten till äggkoppen på frukostbordet. Det var en solig om än något kall dag. Jag tror att jag minns att det var frost på morgonen.
.
Den 3 april snöade det. Vi stod i fönstret barnen och jag och kikade. Flingorna ökade efterhand i frekvens och storlek. Men allt smälte nästan lika snabbt igen på backen. Dock märkte jag ännu dagen därpå att bilar kom från annat håll med färsk snö vid vindrutan. Denna dag, på morgonen, kvittrade sädesärlan vid ateljén. Punktlig och trogen som vanligt.
.
Den 4 april for vi alla upp på berget, till en underbar påskbuffé på Ombergs turisthotell. Sädesärlan välkomnade oss utanför på gräsmattan och vi satt där vid vita fönster och dukade bord i ett par timmar och njöt av mat och samvaro. Maten är närproducerad, anrättningarna sparsmakade och delikata och icke en extra plats fanns till övers. Premiär.
.
Den 5 april for Ulla upp till Västmanland och den 6 april kom jag efter. Två havsörnar, nästan legio numera, svävade över Katrineholms gamla soptipp. Två minkar och en iller låg överkörda på vägen vid Hjälmarsund och ett oräknat antal dito grävlingar längs hela vägsträckan.
.
Vi passade på att åka ut mot Asköviken och Tidö slott om kvällen i vacker solnedgång för att titta på våren, tranorna och dovhjortarna med mina svärföräldrar.
.
Idag den 7 april är jag åter på plats. Det är lite mulet och grått ute men det känns ändå som att värmen är på väg tillbaka igen ock så är jag.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar