måndag 22 mars 2010

22 mars - Vårdagjämning

. Förvånansvärt snabbt har det bastanta snötäcket reducerats till smältvatten.
.
Så är vi förbi det dygn där natten ännu är längre än dagen. Våren är på plats och äntligen även meteorolgiskt. Några härliga regnväder har passerat de senaste dagarna. Det bastanta snötäcket som jag befarade skulle ligga obrutet länge har förvånansvärt snabbt reducerats. Även vinden från sydväst har hjälpt till att ordna allt till det bästa.
.
Vattnet brusar i de små åarna ner mot Vättern. Kaveldunet släpper miljoner små frön som färgar snötäcket gult.
.
Visst är åar och svackor vattenfyllda men tack vare den minimala tjälen så rinner det mesta av smältan rakt ner i jorden. Det kunde ha blivit värre, menar jag.
Vårfåglarna som borde vara här, är också här, inkluderat de första tranorna.
.
Mönjelilja.
.
Och inne i min ateljé är också ljuset noterat. Det börjar sjuda av liv i mina blomkupor. Först på plats är min härliga mönjelilja som har fyra stora blomklasar på gång.
.

1 kommentar: