onsdag 10 februari 2010

9 februari - Nattligt besök

.
Jag svänger in bilen vid ateljén. Klockan är 11 på kvällen. Natten är tyst. Även lindarna i trädgården är tysta trots att de är fulla av övernattande kajor som sitter som svarta frukter i grenverket.

Just när jag stannar under skylten, lyfter en uggla därifrån. Den har suttit på spaning på min alldeles egen ateljéskylt. Tala om överraskning.

Jag ser fågeln endast bakifrån, precis då den lättar, breder ut vingarna och försvinner bakom knuten. Det är över nästan innan jag fattar det hela. Jag vet inte om det är kattuggla eller hornuggla. Bara att det faktiskt är en uggla. Och alldeles bestämt en av dessa båda arter.

1 kommentar:

  1. Det är nåt visst med ugglor, var ute med hundarna en kväll och då kom det en flygande. Den var på jakt för den dök ner i en buske och det blev väsen. Tyvärr blev det ingen jaktlycka utan den satt sig i ett träd o spanade. Vet inte vad det var för sort. Men det är kul när man kan få se nåt sånt mitt inne i Gränna.

    SvaraRadera