fredag 12 februari 2010

12 februari - Isläget på Vättern

.
I tisdags då jag åkte till Jönköping på kvällen såg jag isen lägga sig från Stava udde och söderut i Vättern. Så var det dags, tänkte jag.
I förrgår ringde Ulf från Kråkeryd och sa: "Nu lägger sig sjön. Utanför oss är det fin nyis men mot Västergötland till ser jag ännu öppet vatten".
Igår var det stickande stjärnklart och ner mot minus tjugo grader på kvällskvisten.
Imorgon ligger Vättern under is, tänkte jag då, bombsäkert som bara den.
.
Idag är det "endast" fem-sex minusgrader. Men det blåser en ganska frisk NO. Jag åker ner mot länsgränsen till Småland för att spana ut över sjön. Den är helt isfri igen. Vattnet svallar mörkblått och egentligen visste jag detta innan jag såg, eftersom en grå vall av dimmoln låg längs hela sjösträckningen. Det är många samverkande faktorer som ska till för att Vättern ska få ett bestående ispansar.

2 kommentarer:

  1. Då kanske man skulle ägna helgen åt att skrinna runt sjön

    SvaraRadera
  2. Jag tror det går i år också ner mot Jönköping till men observera alltså att den text du har kommenterat är från förra vintern den 12/2 2010.

    Gebbe

    SvaraRadera