fredag 15 januari 2010

15 januari - Första pinnen

.
Dagarna är längre. Jag märker det tydligt på eftermiddagen.
.
Fåglarna märker det också. Blåmes och talgoxe sjunger, gråsparvarna idkar vårtjatter på hängrännan i solen och idag på väg till ateljén såg jag skatan som bor hos oss komma med den första pinnen till det nya boet.
.
Hormoner och längtan är redan väckta. De första vårtecknen är här mitt i den smällkalla vintern. (Men så får jag förstås inte säga, åtminstone inte högt, säger Ulla, som menar att var sak har sin tid).

2 kommentarer:

  1. Härligt med vårtecken! Allt är välkommet även den smällkalla vintern, men det är inspirerande att läsa om det som ändå pågår när man minst anar det.

    Mattias

    SvaraRadera
  2. Det lovar gott, pappa. Idag har det blåst kall nordanvind i Stockholm och jag har längtat efter en ljummen fläkt av vår istället... Saknar er där hemma. Kram.

    SvaraRadera