onsdag 16 december 2009

16 december - Vinterslätt

.
Slätten under Omberg i drivande snö en midvinterdag

Jag ringer till Gerza på Länsstyrelsen, för att höra hur det är med kranvattnet vid Kvarnstugan nu när det med ens har blivit vinter och kallt. Vattnet till min Stuga där nere vid Tåkerns strand är nämligen sammankopplat med fältstationens.

- Jo då, säger Gerza, jag stängde av det i helgen. Men du har väl bakfall från dig, men kanske ska kolla upp det ändå.

- Jo just, säger jag, det är därför jag ringer.

Alltså tar jag vägen ner över slätten, där snön från igår och idag inte ligger decimetertjock som i Ödeshög, utan driver och ryker och bildar pulserande strängar som växer långt ut i körbanan.

En tornfalk och en ormvråk ser jag hängande i den friska nordosten. Sånt såg man aldrig förr och någon klimatkonferans fanns det då heller aldrig behov av. Men det förstås, ormvråkar och tornfalkar kan snabbt suddas ut igen om det blir en vargavinter med djup snö.

Jag tar vägen under Omberg ner till Väversunda och svänger av mot Tåkern.

En julgran av ljus.
.
Alldeles då, när jag egentligen spanar av himlen efter någon av de elva havsörnar som räknades in i helgen, ser jag, på kanten av Dags mosse något egendomligt. Starka ljus ligger över skogen och berget som ett UFO. Det står liksom stilla i luften och först efter en stund, ser jag att de närmar sig. Det är tolv flygplan av modell Saab Sk 60 från Malmens skolflottilj som kommer rakt över mig och försvinner bort över slätten mot Vadstena.
.
Så slumpar det sig alltså, att jag får se detta, som jag har läst om tidigare i vår regionaltidning men ändå glömt bort, att alla östgötar skall bjudas på en flygande julgran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar