onsdag 9 september 2009

9 september - Jag målar i bokskog

Jag sitter och målar på Omberg; en stor akvarell från bokskogen. Ljuset silar ner mellan träden. Allt är lugnt och stilla. En nötkråka rullar och en ekorre tjattrar uppför en trädstam. Men små myggor plågar mina vader och jag böjer mig ner och kliar....
.
... en liten svamp sticker mina ögon. Den är liten och krokig och har en underbart vacker violett färg som står så fint mot den brunröda boklövsmattan. Jag lämnar min stora målning för en stund och fäster den lilla svampen i mitt skissblock. Det går snabbt och enkelt; tar bara några minuter extra och ger lite krydda åt tillvaron.
.
Jag förmodade rätt. Hemma läser jag i Ryman & Holmåsens "Svampar":
"Ametistskivling - Lövskog, helst med ek eller bok ..."
Södra Omberg i ett nötskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar