onsdag 9 september 2009

9 september - Brandmusen är preparerad


Preparering av brandmus pågår. Foto - Peter Nilsson
.
Igår kom ett meddelande per mejl från Peter Nilsson på Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm, att en av de av mig tidigare insända, döda brandmössen, nu är preparerad och finns i museets samlingar som den första representanten för sin art i landet. Den är dessutom inlagd i ett gendatasystem som typart. Spännande, eller hur!

Det påminner mig också om att det nu är tid att påbörja en liten undersökning i området för fyndet runt potatisindustrin mellan Ödeshög och Tåkern, där brandmössen påträffades i början av år 2009; ett studium med levandefällor för att utröna om arten har fått fäste på platsen.
.
Jag ska försöka få lite tid över för detta. Tyvärr har jag fått nobben från ett par instanser vad gäller ekonomiskt stöd för ett sådant projekt. Men vadå! Jag har ju alltid jobbat idellt då det gällt natur - hela livet, så det är ju bara att fortsätta på den vägen.
.

Brandmusen är preparerad. En berömdhet - typexemplar och först i landet. Foto - Peter Nilsson

Har du glömt historien om Sveriges nyaste däggdjur, eller vill du veta mera - klicka dig in på en länk som finns här till höger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar