söndag 26 april 2009

26 april - Sommarväder

Forsythian brinner i alla trädgårdar

Idag är det skyad himmel och ändå 23 grader varmt i skuggan. Det känns märkligt.


En oljemålning på gång. Ännu inte på långt när färdig..

Jag målar olja på min altan vid Tåkern samtidigt som jag njuter av allt som händer runt omkring mig: grönfinkhanen som ror över himmelskupan i sin spelflykt, stararnas sång i askarna, sädesärlan som trippar på taket över mig och majsmörblommorna som just slår ut.

Den äggstinna majbaggens hona vandrar över en livsfarlig solväg. Många "blaffor" i asfalten skvallrar om problemet.

Det går för fort bara. Björkarna slog ut på ett par dygn och uppe på Omberg börjar bokskogen bli grön, lönnarna är nästan vräkigt blommande, i alla trädgårdar brinner forsythiabuskarna, ur vitsippsmattan reser sig asparna som ur ett snötäcke, äggstinna vandrar majbaggarna över livsfarliga solvägar, buskskvättan är här - redan och vårsådden spirar. Det är ju ändå bara april ännu.
.
En så kallad svavelsippa, Anemone lipsiensis, är enhybrid mellan gulsippa och vitsippa.
.
Under helgens resa till Trånghalla och Borås noterade jag en vackert blommande hybrid av vitsippa x gulsippa på norra dikesrenen vid Rv 40, 500 m öster om motorvägspåfarten vid Rångedal/Nitta; jag undrar om den är känd. Klonen jag upptäckte var ungefär 3 x 3 m, högvuxen och mörkgrön med gulvita blommor, många dubblade som hos gulsippa. Detta är den tredje individ av gulsippa x vitsippa som jag har sett genom alla år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar